Základní jednotkou v této hře je družina (bez věkového omezení), která se snaží při své běžné činnosti osídlovat co největší část území ČR, které je celé rozděleno na menší celky (celkem 206).
Získat pro sebe neosídlené území lze velmi jednoduchým způsobem:
(nejjednodušeji cedule obce ležící v daném území, zastávky železniční stanice...). Lze se však vyfotit i u nějakého význačného místa, musí ale být v regionu nějakým způsobem známé a podle fotky rozpoznatelné, aby se poté dalo najít jinými družinami (viz dále).
Během jednoho jednodenního výletu lze obsadit jen jedno území, v případě výletu vícedenního může družina obsadit jedno území za jeden den, nelze však započítat území, kterým družina pouze projela (vlakem či jiným dopravním prostředkem), což však samozřejmě neplatí pro cyklovýpravu.
Souboj probíhá tak, že rádce vyzvané i vyzyvatelské družiny obdrží na e-mail vygenerovaný seznam deseti otázek a úkolů zaměřených na skautské dovednosti a znalosti, který přinese družině na nejbližší schůzku, a z těchto úkolů ji (samozřejmě v duchu fair play a objektivnosti) vyzkouší a ohodnotí. Aby byli zapojeni všichni členové družiny přítomni na schůzce (omluveni mohou být nováčci, kteří jsou ve skautu méně než půl roku, případně ti, jež jsou pro plnění úkolu indisponováni), vylosují si nebo dohodnou pořadí, ve kterém vyplní postupně každý vždy jednu otázku (pokud není úkol určen pro celou družinu). Po vyplnění všech deseti úkolů je rádce vyhodnotí.
Souboj tedy může dopadnout třemi způsoby:
Pro spravedlivost soubojů jsou otázky rozděleny do kategorií podle věku a tedy i obtížnosti, aby tak neměly např. světlušky stejné otázky jako družina roverů. V případě klání dvou stejných věkových kategorií jsou však otázky pro obě družiny stejné.
Hra nemusí skončit prakticky nikdy, vítězem je v danou chvíli ten, kdo osídluje momentálně největší počet území, ovšem do hry se mohou kdykoli v jejím průběhu bez omezení zapojovat další družiny. Na ukončení hry a případném odstartování dalšího kola se však lze kdykoli domluvit – např. k určitému datu nebo poté, co budou obsazena všechna území v republice alespoň nějakou družinou.
Kategorií je celkově 9 - mladší vlčata a světlušky (6-9 let), starší vlčata a světlušky (10-11 let), mladší skauti a skautky (12-13 let), starší skauti a skautky (14-16 let) a poslední společnou kategorii tvoří roveři a rangers. Kategorii je třeba vyplnit při registraci družiny a změnit v případě, že se věkem dostane družina do starší kategorie.
Kategorii vždy určujte podle toho, do které z nich spadá většina členů družiny – tzn. pokud budou v družině světlušek 4 dívky ve věku 9 let a 3 ve věku 10 let, kategorie družiny bude „mladší světlušky“, jakmile však jedna z dívek oslaví desáté narozeniny, měl by rádce družinu přeřadit do „starších světlušek“. Věkovou kategorii proto v zájmu spravedlivosti hry vyplňte prosím pečlivě a správně.
Družina, která nově území vybojuje, případně remizuje v souboji a obhájí tak své území, má možnost (ne povinnost) změnit fotografii z místa na tomto území – to jednoduše proto, aby ztížila situaci svým soupeřům. Platí zde ovšem podmínka, že tato fotografie je stoprocentně platná až po týdnu od změny (je to z důvodu toho, aby se fotografie nezměnila např. v průběhu výletu jiné družiny na dané území a ta aby tak nevědomky nepořizovala starou fotografii zbytečně). Po uplynutí jednoho týdne už lze vyzvat družinu na souboj jen po pořízení fotografie z místa nového.
V případě, že se na území vyskytne najednou více hrajících družin naráz, které budou chtít území získat (např. při oddílovém či střediskovém výletu), o území mohou bojovat spolu buď jednoduše pomocí otázek pro souboj, případně jakýmkoliv jiným způsobem, na jakém se spolu domluví (formou nějaké hry, závodu, sportovního klání...). Vítězná družina pak už jen pořídí potřebnou fotografii.
Jestliže se na území ve stejný den vypraví 2 družiny nezávisle na sobě a obě pořídí foto, území získá družina, která vyhraje v následném souboji mezi nimi. Poražení však smějí o území znovu usilovat (foto z místa a následně další souboj).
Z každé výpravy, která je přidána do hry, zástupce družiny nakonec sepíše alespoň krátký zápis, ve kterém minimálně stručně popíše, kudy svůj výlet družina vedla (o pořizování fotografie samozřejmě nemusí být ani zmínka), případně další zajímavosti a detaily z výletu.
Zápis je třeba doplnit nejpozději do týdne od osídlení území ve hře.
Jak již bylo zmíněno, celkový počet území je 206, přičemž pro jednoduchost a jednoznačnost se jedná o správní obvody obcí s rozšířenou působností + území hl. m. Prahy.
Seznam všech území najdeš v sekci Území. Interaktivní mapu ČR na úvodní stránce.
U daných území je vždy kompletní výčet obcí, které se na něm nachází. Kromě toho, pokud nevíš, kde se nachází některá obec, můžeš použít naše vyhledávání.
Možná se Ti budou také hodit tyto externí odkazy:
Může se jednat např. o:
Ve všech těchto případech musí být nápis čitelný. Není-li možné pořídit nápis čitelný, je nezbytně nutné napsat do zápisu z výpravy, co v nápise stojí.
Je také možné se vyfotit u silniční cedule ukazující směr na nějaké obce. V tomto případě je však nezbytné splnit tyto podmínky:
Pozn. V případě směrových cedulí se jedná o striktní pravidla - všechny 4 podmínky musí být dodrženy, jinak nebude fotografie uznána za platnou.
Pozn. Tyto čtyři podmínky se vztahují k silničnímu rozcestníku, nikoli k turistickému.
Kromě toho, jak již bylo zmíněno, je také možné, aby byl na pozadí významný turistický bod (hrad, památník, vysílač...), který je však lehce poznatelný a známý.
Zde jsou příklady možných pozadí fotografií (včetně vyhovující fotky směrových cedulí):
Pokud chce družina při pořizování fotografie najít obtížněji hledatelné místo, je možné například vyfotit se v přírodě, kde bude pouze na pozadí vidět dejme tomu v kilometrové vzdálenosti všeobecně známý vysílač Ještěd – potom budou mít ostatní družiny situaci značně ztíženou, neboť musejí najít ono místo jen podle orientačních bodů na fotce – aby toto však bylo možné, není platná např. fotografie, kde je vidět jen špička vysílače s hlavami členů družiny a jinak pouze nebe – tzn. musí být vidět i země a postavy pokud možno celé.
Pokud se ale k něčemu takovému uchýlíte, je třeba být obezřetný, neboť fotografie nemusí být uznána za platnou, jestliže nebude dostatečně možné dané místo alespoň nějakým způsobem najít, proto je lepší podobnou fotku pořizovat, jen pokud jste si vy sami jisti a je také dobré „pojistit“ se ještě ještě nějakou fotkou do zálohy, jejíž platnost je nezpochybnitelná.
Jakékoli problémy ohledně fotografií je nejlépe řešit v diskuzi, kde k nim mohou vyjádřit názor všichni (včetně pořadatelů hry) – rozhodne se tak co nejspravedlivěji a mohou se poučit i ostatní.
Interaktivní mapa využívá technologie SVG. Nefunguje-li ti, řešení najdeš tady.
Mapa zachycuje všech 206 území hry. Červeně jsou vyznačena volná území, tmavě červenou pak obsazená území.
Po najetí na území se zobrazí jeho název a vlastník. Po kliknutí se dostaneš k podrobným informacím.
Ve výpisu nejnovějších událostí najdeš přehled posledních změn, co se ve hře a na stránkách udály.
Jedná se o kompletní výpis aktuálního pořadí hry. To je určeno podle počtu území, která družina vlastní. Při shodě rozhoduje, kdy se družinka zaregistrovala - výš je ta, co přišla později, poněvadž stihla osídlit stejný počet území za kratší čas.
Kromě toho najdeš v tabulce také přehled bývalých území družin a veškerých jejích návštěv. Tyto informace jsou jen orientační a nemají pro celkévé pořadí žádný význam.
Zde najdeš statistické informace o hře a mnohá srovnání, sledování vývoje úspěšnosti apod.
Statistiky budou plnohodnotné, až se hra naplno rozběhne a bude co srovnávat.
Tady je přehled všech území ve hře. Zobrazit si je můžeš buďto podle krajů nebo dle abecedy. U každého území najdeš výčet všech obcí, které se na něm nachází. Dále je tam aktuální majitel spolu s aktuální fotografií.
V neposlední řadě je tam kompletní historie území - resp. vývoj majitelů a těch, co se jej pokoušeli získat.
Když do vyhledávání napíšeš název obce, najde Ti, na kterém území se nachází. Systém obsahuje všechny obce ČR.
Zde je k dispozici přehled všech hrajících družin. Zobrazit si je můžeš podle abecedy nebo vstupu do hry.
U každé družiny najdeš statické informace o ní, seznam území, která vlastní a přehled všech jejích návštěv v rámci hry Osídlování - včetně zápisů a fotografií.
Ta slouží jednak pro řešení problémů, sporných fotografií apod., ale rovněž také pro zábavu a popovídání si o zážitcích ze hry.
Hru "hrají" na stránkách pouze rádcové družin.
Je třeba řídit se pokyny u registračního formuláře.
Věkovou kategorii, seznam členů, e-mail a heslo je možné dodatečně měnit, změna loginu střediska nebo oddílu je možná pouze po dohodě s koordinátorem.
Po úspěšné registraci ja na e-mail poslán login s heslem pro případ, že by ho rádce zapomněl.
Všechny informace jsou posílány na všechny e-maily zadané při registraci.
Pokud je území volné, stačí zadat datum návštěvy, nahrát fotografii a je vaše. Zápis je možné přidat ihned nebo nejpozději do týdne.
Pakliže je obsazené, zadáváš stejné informace, ale proběhne souboj (viz výše). Na e-mail obou stran jsou odeslány úkoly s instrukcemi a odkazem pro zadání počtu bodů. Jakmile zadají body obě družiny, je oběma na mail poslán výsledek.
Dále je možné měnit fotografii družiny, u níž je tvá družina majitelem.
Máš-li zájem, můžeš si na stránku Tvého oddílu či střediska dát některý z propagačních bannerů Osídlování.